Objawy chorób alkoholowych i ich leczenie

Po wielu latach, w których dana osoba pozwala sobie na nadmierną ilość alkoholu, mogą pojawić się różne choroby z tym związane. Na jakie choroby powinien być przygotowany każdy alkoholik? Przede wszystkim na to, że w jego jamie brzusznej zaczną gromadzić się przeróżne płyny. Często krwawić będzie nie tylko z przełyku, ale i z brzucha. Powiększa się śledziona oraz podnosi się ciśnienie w samej wątrobie, która, jako organ, cierpi najbardziej z powodu nadużywania alkoholu. Czasem osoba nadużywająca może zapaść w śpiączkę. Należy zauważyć także różnego rodzaju zaburzenia psychiczne – czasem łagodne, a czasem swoimi objawami zbliżające się nawet do psychozy (majaczenie alkoholowe). Uszkodzeniu ulegają także nerki, pojawić się może nowotwór związany z tkankami wątroby. Osoby nadużywające alkoholu muszą zostać poddane licznym badaniom krwi oraz biopsjom, których celem jest zdiagnozowanie, w jakim stadium choroby jest dany człowiek. W biopsji pobiera się niewielki fragment wątroby i bada się go pod mikroskopem w wyspecjalizowanym laboratoriom. Niestety, jeżeli ktoś naprawdę chce się wyleczyć z choroby, to nie zrobi tego tylko dzięki lekom – nade wszystko musi całkowicie zrezygnować ze spożywania alkoholu. Konieczna jest także znaczna modyfikacja diety oraz leczenie farmakologiczne. W niektórych przypadkach jedynym rozwiązaniem jest przeszczep wątroby. Stosuje się to podczas ostrej marskości wątroby.