Inwazyjne metody leczenia

Kiedy chorujemy, lekarz stara się dobrać terapię w taki sposób, aby jak najmniej zaszkodzić naszemu organizmowi. Niestety każde leczenie wiąże się z pewnym ryzykiem. Pacjent może zwalczyć chorobę, ale kosztem trwałych lub czasowych skutków ubocznych. W zależności od efektów leczenia, terapie dzielimy na mniej lub bardziej inwazyjne. Ból żołądka to przykładowy problem, który dotyka wielu pacjentów leczonych antybiotykami. Oczywiście dyskomfort ustępuje po kilku dniach, dlatego antybiotykoterapia nie zalicza się do zbyt inwazyjnych metod. W przypadku operacji chirurgicznych sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Każdy zabieg polega na rozległej, agresywnej ingerencji w pracę narządów wewnętrznych. Ciągłość tkanek zostaje poważnie naruszona. Proces gojenia trwa wiele tygodni, a czasem nawet miesięcy. Dlatego chirurg przeprowadza zabieg tylko wówczas, gdy terapia lekami nie daje żadnych szans na wyzdrowienie. Najwięcej operacji wykonuje się na pacjentach z chorobami nowotworowymi oraz przy zaburzeniach pracy układu krwionośnego. Ofiary poważnych wypadków również trafiają na sale operacyjne, głownie w celu przeprowadzenia operacji ortopedycznych. W zabiegach biorą udział tyko i wyłącznie wykwalifikowani chirurdzy, anestezjolodzy oraz pielęgniarki. Podstawą sukcesu jest również odpowiednio wyposażona sala operacyjna. Odpowiedni zespół, miejsce oraz trafnie postawiona diagnoza ratują życie osobom, którym inne metody leczenia nie mogą już pomóc.